Novinky

Rozhovor v HORECA magazine s Hotelierom roka

Kladiem dôraz na človeka

Na jesennom stretnutí hotelierov odovzdala úradujúca hotelierka roka Sylvia Holopová z hotela Hviezdoslav**** v Kežmarku putovný pohár svojmu nasledovníkovi. Je ním manažér hotela Elizabeth**** v Trenčíne Tiago Viganó.

Váš príbeh je už pomerne známy, ale môžete predsa len stručne zhrnúť, aká je vaša kvalifikácia, pracovné skúsenosti a čo vás priviedlo na Slovensko?
V Brazílii som vyštudoval školu v odbore cestovný ruch a hotelierstvo. Po skončení štúdií som s radosťou začal pracovať v nádhernom hoteli Royal Palm Plaza Resort, následne som pokračoval do USA, konkrétne do štátu Nevada. Tu som pracoval takmer tri roky pre hotelové kasíno. Počas tohto obdobia som spoznal svoju partnerku, ktorá je dôvodom môjho príchodu do Bratislavy. Začal som pracovať v hoteli Kamila (dnešný hotel Agatka) ako asistent riaditeľa hotela. Po nejakom čase som sa pridal do tímu, ktorý sa pripravoval na otvorenie hotela Falkensteiner v Bratislave. Počas viac ako šesťročného pôsobenia vo Falkensteineri som prešiel rôznymi pozíciami v hoteli. Dnes som riaditeľ hotela Elizabeth, ale ešte predtým som mal krátku zastávku v hoteli Yasmin v Košiciach, kde som pôsobil na pozícii obchodného riaditeľa, a aby som nezabudol, dohovorím sa štyrmi jazykmi.

Ako sa vám pracuje v slovenskom prostredí? Čo ste spočiatku vnímali ako plus a, naopak, čo bolo pre vás najťažšie?
Na úvod by som povedal, že sa považujem za dosť prispôsobivého; pracoval som v Brazílii či v USA. Mám skúsenosti s multikulturálnym prostredím. Možnosť žiť v novej krajine som považoval za pozitívnu zmenu. Slovensko som vnímal ako ďalšiu skúsenosť, novú pracovnú výzvu. Ako všetko, aj toto je o vnútornom nastavení, asi aj preto môžem teraz povedali, že na Slovensku žijem a pracujem rád. Má to svoje špecifiká, je to menšia krajina, a teda aj menší trh, to je jedna z vecí, ktoré najviac definujú naše odvetvie.
Pokiaľ ide o pracovné prostredie, pozitívne som vnímal, koľko kvalifikovaných a úspešných mladých ľudí som stretával. Najťažšie bolo zvládnuť slovenský jazyk, a teda nájst zamestnanie, ktoré by ma motivovalo v krajine, ktorej jazykom nehovorím.

Ako by ste charakterizovali hotel Elizabeth? Kam sa posunul počas vášho pôsobenia?
Okúzľujúci a moderný hotel s bohatou minulosťou v historickej budove. To by bol môj opis tejto úžasnej stavby. Naše vybavenie a hotelové služby sú vhodné na rôzne príležitosti. Od firemných školení až po zamilované páriky, ktoré hľadajú mestský výlet plný romantiky. Keď som sa v roku 2015 pridal do hotelového tímu, mojím hlavným cieľom bolo zvýšiť obsadenosť hotela počas víkendov, a to bez toho, aby sme znižovali kvalitu hotelových služieb. Ku koncu roku 2017 naša priemerná ročná obsadenosť vzrástla na 65 percent, čo je zvýšenie až o 30 percent v porovnaní s rokom 2014.

Čo vás ako hoteliera dnes najviac trápi?
Skutočnosť, že nemáme vládny orgán, ktorý by sa venoval priamo rozvoju cestovného ruchu a turizmu na Slovensku. Je to veľká škoda, veď táto krajina má veľký turistický potenciál. Trápia ma aj vysoké odvody za zamestnancov, ktoré by mal štát prehodnotiť. Je smutné, že podľa Štatistického úradu Slovenskej republiky má naše odvetvie slabo platené pozície. Navyše, v našom odvetví pracujeme s nižšou maržou v porovnaní s inými odvetviami. Aby sme mohli udržať stabilný rast, potrebujeme zdroje na to, aby sme si mohli dovoliť vyššie platy pre zamestnancov.

Mnohí vaši kolegovia z brandže sa sťažujú na neustály nedostatok dobrého personálu. Čo si o tom myslíte?
Keď čelíme výzve v hľadaní nových ľudí do nášho tímu, pociťujeme nedostatok dostupnej pracovnej sily. Našťastie, s týmto sa často nestretávame, pretože náš tím je veľmi lojálny a stabilný, s nízkou fluktuáciou.

Parlament schválil zníženie DPH na ubytovacie služby a zavedenie rekreačných poukazov. Viete odhadnúť, ako sa to prejaví na fungovaní hotela?
Nižšia DPH by nám mala poskytnúť dobrú príležitosť viac investovať do našich zamestnancov, hotelového vybavenia či iných oblastí v našom hoteli. To však bude závisieť aj od ďalších nákladov na prevádzku hotela, ktoré sa majú od nového roka zvyšovať. Čo sa týka rekreačných poukazov, momentálne čakáme na finálne rozhodnutie štátu.

Hotelier by mal dnes rozmýšľať v širších súvislostiach – ako spojiť sily s regiónom a navzájom sa potiahnuť. Darí sa to v Trenčíne?
Spoluprácu považujem za veľmi dôležitý prvok v akomkoľvek biznise. Aj preto zdieľame skúsenosti a informácie s ďalšími spoločnosťami v našom odvetví či dodávateľmi. Dlhodobo úspešne spolupracujeme s Krajskou a Oblastnou organizáciou cestového ruchu.

Ako sa darí značke Synot Holiday?
Značka Synot Holiday postupne upevňuje svoje postavenie na trhu v rámci Česka a Slovenska. Momentálne máme v portfóliu viacero ubytovacích a reštauračných zariadení, napríklad: Grand Hotel Tatra, Valašské Chalupy, Hotel Elizabeth, Kúpalisko Zelená Žaba, Ski Areál Synot Kyčerka, reštauráciu Le Nautic v Uherskom Hradišti. Okrem toho sme investovali do vinárstva Zlomek & Vávra. Ďalšie projekty máme naplánované a budeme o nich postupne informovať.

Na čom si dávate ako riaditeľ najviac záležať?
Kladiem veľký dôraz na správny charakter človeka, ktorý je veľmi dôležitý, či už v práci alebo na osobnostnej rovine. Veľmi dôležité je mať aj motivovaných kolegov, ktorí hrdo reprezentujú hotel a spoločnosť. Personálny manažment je veľmi dôležitý.
—-
Kto je Tiago Viganó
Má 34 rokov, pochádza z Brazílie, kde na vysokej škole vyštudoval cestovný ruch a hotelierstvo. V profesii začínal ako 22-ročný v hoteli Royal Palm Plaza Resort v rodnej krajine. Následne pracoval v USA a už desať rokov pôsobí v hotelierstve na Slovensku. Od roku 2015 je manažérom trenčianskeho hotela Elizabeth****.

Zdroj: HORECA magazine 04/12/2018
Autor: Henrieta Halasová

keyboard_arrow_up