Novinky

Rozhovor s víťazkou súťaže o našej branži

Sylvia Holopová by riešila legislatívu

Čo nám v cestovnom ruchu na Slovensku chýba, v porovnaní s ostatnými krajinami Európy?

  • Podpora štátu, vytvorenie organizácie, ktorá danému segmentu naozaj rozumie, nielen v polohe teoretickej, ale aj praktickej a  spolupráca hotelierov na všetkých úrovniach. Samozrejme dobrá propagácia krajiny smerom von podporovaná štátom, regiónmi i samosprávami. Sme malá krajina, ale disponujeme úžasným prírodným, historickým a kultúrnym dedičstvom na malom území, len to treba správne využiť. V tom je rozdiel medzi nami a napríklad susedným Rakúskom. My sme na začiatku cesty a oni a ďalšie krajiny s rozvinutým CR pracujú na rozvíjaní tohto segmentu už dlhé roky s podporou štátu, ktorý chápe, že cestovný ruch je pre krajinu veľkým prínosom.

Aké sú aktuálne problémy hotelierov, ktoré by bolo potrebné riešiť?

  • Tých problémov je dosť a sú ukazovateľom podnikateľského prostredia na Slovensku. Počnúc legislatívou, ktorá nás neskutočne zaťažuje, často si jednotlivé zákony protirečia alebo im chýbajú vykonávajúce predpisy. Ďalej je to vysoká DPH a odvody. Problémy s personálom, ktorý tvorí v hotelierstve a v gastronómii alfu a omegu – službu, atmosféru, kvalitu a je dušou každého hotelového zariadenia. Celkovo je skutočný nedostatok kvalifikovaného personálu, hoci aj na Slovensku sa dá v tomto segmente už slušne zarobiť, len je potrebné na sebe pracovať a chcieť. Je toho ešte veľa o čom by sa dalo rozprávať. Záleží to však na ochote zo strany vlády venovať viac pozornosti cestovnému ruchu, hotelierstvu a gastronómii a to nielen v podobe prijímania rôznych rozhodnutí bez toho, aby sa vedelo, čo to urobí so službami, ich kvalitou a s ľuďmi, ktorí v nich pracujú alebo podnikajú.  Potrebné je myslieť aj na to, že je tu vysoký podiel ľudskej práce na rozdiel od niektorých preferovaných výrobných odvetví.

Kedy sa – podľa vás – cestovný ruch na Slovensku najviac rozvíjal?

  • Myslím si, že v súčasnosti už ľudia z branže urobili veľmi veľa dobrej práce pre toto odvetvie a možno by sa dalo aj viac, keby bol priestor pre koncepčnú prácu na jeho rozvoji a nie na boj často „s veternými mlynmi“, ktorý ľudí oberá o energiu a čas. Čísla hovoria o tom, že počet turistov každoročne narastá, ale o týchto ľudí je potrebné sa kvalitne postarať, aby neprišli len raz. Cestovný ruch sa rozvíjal pred rokom 1989 možno aj vďaka rôznym rekreáciám, potom nastal útlm, kríza, a teraz už pár rokov po nej sa opäť rozbieha.

Čo chýba zahraničným turistom?

  • Najmä informácie o krajine, dobrá dopravná infraštruktúra a rýchla, aj letecká,  dostupnosť jednotlivých regiónov i kvalitné služby nielen v hoteloch, ale aj v mestách a strediskách CR. Určite aj ponuka rôznych zaujímavých produktov, či ústretovosť domáceho obyvateľstva spôsobená možno aj jazykovou bariérou. Lebo obyvateľstvo je potrebné pripravovať na prílev zahraničnej klientely. A kultúra v každej podobe.

A čo domácim?

  • V súčasnosti sú Slováci už scestovaní, nároční a vyžadujú kvalitné služby, srdečnú atmosféru, ústretový personál a zážitok zo svojho pobytu a to nielen v hoteli. Podobne ako zahraničným hosťom, aj domácim chýba dobrá propagácia jednotlivých regiónov Slovenska, ale aj miest, to je však už otázka na samosprávy a územné celky. Problémom je najmä nedokončená dopravná infraštruktúra, pretože tá vo veľkej miere podporuje rozvoj CR.

Ak by ste mali možnosť vyriešiť jeden problém v branži, ktorý by to bol?

  • Vytvoriť zdravé podnikateľské prostredie, znížiť neúnosnú byrokraciu a vydávať jasné predpisy.
keyboard_arrow_up