Novinky

Rozhovor s Hotelierom roka 2018: Klientom sa musíme prispôsobiť

článok z Jesenného stretnutia hotelierov a HORECA konferencie uverejnený v HN 11/10/2018

Autor: Katarína Runnová

Víťazom súťaže Hotelier roka 2018 je Tiago Viganó, riaditeľ Hotela Elizabeth v Trenčíne. V rozhovore pre HN porozprával aj o tom, ako chce napriek modernej dobe vo svojom hoteli zachovať históriu.

Ako vnímate svoje víťazstvo v súťaži? Čo pre vás znamená ocenenie Hotelier roka?

Znamená to pre mňa veľmi veľa. Pre mňa ako Brazílčana, ktorý je na Slovensku 10 rokov, to bolo aj prekvapením. Avšak tu môžeme vidieť, že človek, ktorý robí to, čo má rád, a robí svoju prácu srdcom, dokáže dosiahnuť akýkoľvek cieľ. Dôležité je aj to, že mám skvelý tím, bez ktorého by ten hotel nefungoval. Toto prestížne ocenenie som získal vďaka nim a patrí celému hotelu.

Snažili ste sa v poslednom čase o získanie tohto ocenenia alebo to išlo prirodzene?

Išlo to prirodzene. Bol som prekvapený, už keď som bol nominovaný. Dostal som sa do top trojky a už to bol pre mňa úspech. V oblasti hotelierstva je toľko skvelých ľudí a hotelov, a z toho vybrali nás troch. Svoj podiel na tom však mali aj recenzie, spokojnosť klientov, zamestnanci a podobne.

Vždy ste vedeli, že sa chcete venovať tomuto povolaniu, alebo ste mali aj nejaký záložný plán?

Ja som sa dostal do situácie, keď som bol v poslednom ročníku na strednej škole a všetci mali nejaký plán. Chceli byť doktormi či právnikmi a ja som vôbec nevedel, čo chcem v živote robiť. Tak som sa zamyslel – mám rád jazyky, mám rád cestovanie a baví ma spoznávať nových ľudí a kultúry. Začal som čítať, mal som aj kamaráta, ktorý robil v tejto brandži, a vtedy som zistil, že to chcem robiť aj ja. Neviem si predstaviť, že by som sa mal venovať niečomu inému. Mám rád to, čo robím.

Ako by ste zhodnotili súčasnú úroveň hotelierstva na Slovensku? Je čo zlepšovať?

Myslím si, že každý rok je viditeľné, že trh v tejto oblasti sa naozaj posúva vpred, vyvíja sa. Ja som tu 10 rokov a sám to vidím. Pamätám si, že keď som prišiel na Slovensko, každý iba nadával, či už na servisy, na služby, na katastrofálny stav Tatier, jednoducho na všetko. Ale teraz môžeme vidieť, koľko šikovných ľudí tu máme a ako sa tým zlepšuje úroveň hotelierstva.

Veľmi aktuálnou témou je však práve nedostatok kvalifikovaných zamestnancov. Akým spôsobom s tým bojujete vo vašom hoteli?

Áno, táto téma je naozaj aktuálna, no zaujímavé je, že náš hotel tento problém nemá. Máme stabilný personál a minimálnu fluk tuáciu zamestnancov. Skôr sa stáva, že tí ľudia naozaj prídu s tým, že chcú pracovať práve v Hoteli Elizabeth. Na zamestnancoch, ktorí u nás už sú, sa zase snažíme neustále pracovať, chceme im pomôcť vyvíjať sa.

Hotel Elizabeth je charakteristický prepojením histórie a moderných prvkov. Nehrozí, že zavádzaním nových technológií sa postupne história úplne vytratí alebo bude zatlačená do pozadia?

Som toho názoru, že história sa nestratí. Samozrejme, zlepšovanie je vždy potrebné, aj čo sa týka nových technológií. Avšak už samotná budova hotela je pamiatkou a už len v nej bude história neu stále prítomná. Vieme, čo máme, a ani my nechceme, aby sa to stratilo. A kým bude tá budova naša, aj v rámci skupiny Synot Holding, ktorá je prevádzkovateľom hotela, by k takému niečomu nemalo dôjsť. Ďalšia vec je aj rímsky nápis viditeľný z hotela či Trenčiansky hrad nad nami. Myslím si, že ani v ďalekej budúcnosti nehrozí, že by zanikli historické korene hotela.

Prejdime teda priamo k tej druhej stránke – technológiám. Môžeme v blízkej budúcnosti rátať s online check-inom, check-outom a podobne?

Myslím si, že trh k tomu automaticky smeruje a žiada si to aj samotný klient. Nejde ani o to, že by bol nejakým spôsobom náročný, to nie. Ale jednoducho technológie napredujú každý deň a človek sa tomu prispôsobuje. Domnievam sa, že už v blízkom čase bude online check-in či check-out rea litou aj u nás. Je tiež možné, že všetko budeme robiť cez mobil či tablet. Ale my nechceme byť ultramoderní, stále berieme ohľad aj na tú históriu. Budeme však robiť, čo sa dá, aby bol zákazník vždy spokojný. Taktiež každý rok vylepšujeme izby, menili sme televízne systémy, plánujeme meniť aj klimatizácie.

Môžeme teda čakať, že v budúcnosti nás na recepcii privíta robot?

Ja osobne si myslím, že táto vec je veľmi zaujímavá. V Japonsku nedávno otvorili prvý hotel, ktorý je plne automatický. Stále však verím v ten ľudský kontakt. Dúfam, že kým tam budem ja, nepôjdeme až do takýchto inovácií. Veď pani recepčná alebo pán recepčný k tomu hotelu patria, oni sú tí, ktorí ako prví urobia na klienta dojem. Máme krásnu budovu, dobrý produkt, ale bez personálu by to nebolo ono.

Aké sú podľa vás momentálne najdôležitejšie problémy, ktoré je potrebné v hotelierstve a cestovnom ruchu vyriešiť?

Myslím si, že všeobecne podnikanie na Slovensku je vo veľkej miere zaťažené odvodmi. Každý vie, že preto existuje aj čierny trh, a to je podľa mňa potrebné riešiť, zabrániť jeho šíreniu. Som rád, že vláda súhlasila s tým, že budeme fungovať na 10-percentnej DPH. Zatiaľ sme boli jednou z troch krajín, ktorá nemala zníženú daň. Ďalšou vecou sú rekreačné poukazy. Neviem, do akej miery bude ten finálny produkt pre nás prínosom, ale tento krok vnímam tiež pozitívne. O našej oblasti sa totiž na Slovensku dlhodobo nehovorilo.

Ako vyzerá typický návštevník Hotela Elizabeth?

Máme dve skupiny hostí. Víkendových a tých, ktorí nás navštívia počas týždňa. Cez týždeň väčšinou pracujeme s biznis klientelou, keďže v Trenčíne máme vďaka priemyselnému parku množstvo firiem. Klient urobí check-in medzi 18. a 19. hodinou, osprchuje sa, vyspí sa, ráno si dá raňajky a ide do práce. Priemerne u nás takto strávi tri noci. Cez týždeň tvorí asi 85 percent našich hostí práve takýto typ klientov. Cez víkend je to naopak. Navštevujú nás turisti, väčšinou Slováci, čím podporujeme domáci trh. Tento typ hosťa sa s raňajkami neponáhľa, vyskúša si wellness a celý balík služieb, ktorý hotel ponúka. Cez týždeň je zase väčšina klientov zahraničná. Je to perfektná kombinácia, nenudíme sa a je to zaujímavé aj pre nás.

Domnievam sa, že už v blízkom čase bude online check-in či check-out realitou aj u nás.

keyboard_arrow_up